بهترین تبلیغات خودرویی در ۳۰ سال گذشته

همواره از خاطرات خوش گذشته یاد می‌کنیم و شکی وجود ندارد که تبلیغات خودرویی سال ۱۹۹۱ جالب‌تر از تبلیغات سال ۲۰۲۱ بوده‌اند.


در این نوشتار نگاهی نوستالژیک به تبلیغات خودرویی در مجلات خودرویی ۳۰ سال پیش خواهیم داشت. این تبلیغ واکسهال/اوپل کاوالیر ۴×۴ را به یاد می‌آورید؟ تبلیغی که به ما می‌گوید سیستم چهار چرخ محرک در آن زمان نمونه‌ی نادری بوده و همه خودروها از آن استفاده نکرده‌اند. این تنها یکی از چند تبلیغ جذاب آن زمان بوده و برای اینکه بدانید خودروسازان چه خلاقیت‌هایی داشته‌اند حتماً تا پایان با ما همراه باشید.

پژو ۲۰۵ GTi

پژو ۲۰۵ GTi با تبلیغات خاطره‌انگیزی معرفی شده است. عبارت “گرگی در لباس گرگ” تنها با عبارت “اگر خواهان چیز معقولی هستید یک لباس زمستانی بخرید” تکمیل می‌شد. پژو ۲۰۵ ۱.۹ GTi در سال ۱۹۹۱ قیمتی حدود ۱۳ هزار پوند داشت که معادل حدود ۲۸۵۰۰ پوند امروزی است.

TVR S3C

بودجه تبلیغاتی TVR به فراتر از یک تبلیغ دوصفحه‌ای یا حتی یک‌صفحه‌ای نمی‌رسید اما این تبلیغ نیم‌صفحه‌ای قطعاً باعث جلب‌توجه می‌شد. TVR S3C مرز باریک بین خودباوری و تکبر را با همان تسلطی که در عبور از جاده‌های پر پیچ و خم دارد جدا می‌کند.

ساب CD

ساب با انتشار این تبلیغ موشک مانند برای خودروی CD کمپین الهام گرفتن از هواپیما و هوانوردی را به سطح جدیدی رساند. سابقه درخشان ساب در زمینه هوانوردی در سواری CD هم دیده می‌شد زیرا یک خودروی خاص با تجربه سواری منحصربه‌فرد بود. شمارش معکوس برای یافتن ساب ۹۰۰۰ یا CD از همین الان شروع شده است…

فورد اسکورت

صادقانه باید گفت ما به یاد نمی‌آوریم که نسل پنجم فورد اسکورت کابریولت تا این اندازه دل‌چسب بوده باشد. همه‌چیز به کیت بدنه RS و رینگ‌های ۵ پره آلیاژی مربوط می‌شود که جزو آپشن های خوب این خودرو در سال ۱۹۹۱ بودند. سقف برقی این خودرو می‌توانست در ۸ ثانیه باز شود که سریع‌تر از شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت اسکورت بود.

ولوو ۴۸۰ توربو

۴۸۰ اولین خودروی دیفرانسیل جلوی ولوو و تنها خودروی مجهز به چراغ‌های جلوی پاپ آپ این برند بود. تبلیغ ولوو برای این خودرو کاملاً هوشمندانه کار شده بود و روی ایمنی بالای خودرو در شرایط بد آب و هوایی و مزیت‌های استفاده از پیشرانه توربو در مسیرهای خشک تأکید داشت. “من خوشحالم که در ولوو هستم.”

مرسدس بنز ۱۹۰

این تبلیغ برای مرسدس بنز ۱۹۰ که دارای سطح تجهیزات اسپورت لاین بود خیلی بازگو کننده نیست. مهندسی سیستم تعلیق، فرمان تیزتر و رینگ‌های پهن‌تر در قلب پکیج اسپورت لاین قرار داشتند. حتی نسبت‌های دنده گیربکس نیز برای جاده‌های بریتانیا تنظیم شده بودند. معرفی این پکیج منجر به شکل‌گیری روندی شد که طی آن محصولاتی با تجهیزات بیشتر و تنظیمات اسپورت تر و بدون افزایش قدرت معرفی شدند و ثمره آن را هم‌اکنون می‌توان با تریم های ای ام جی لاین مرسدس، اس لاین آئودی و ام اسپورت ب ام و دید.

آلفارومئو ۱۶۴

آلفارومئو ۱۶۴ به عنوان خودروی اجرایی سال مجله وات کار انتخاب شده بود و بی‌شک یکی از شیک‌ترین سدان های چهار درب دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شد. این خودرو از همان پلتفرم ساب ۹۰۰۰، فیات کروما و لانچیا تما استفاده می‌کرد. یافتن این چهار خودرو در روزگار کنونی بسیار سخت است.

جگوار XJ6

این آگهی به‌طور کامل در معرض دید قرار داشته است. برای تبلیغ XJ6 با پیشرانه ۳.۲ لیتری جگوار کمپین تبلیغاتی با عباراتی همچون “نوشته شده توسط افرادی با تجربه که فقط واقعیات را می‌گویند… خبرنگاران خودرویی” را به راه انداخت. ما طرفدار شدید ترمزهای دیسکی بودیم و پس از گذشت ۳۰ سال فکر می‌کنیم این تبلیغ ما را به یاد روزهای خوش گذشته می‌اندازد.

هوندا آکورد آئرودِک

آئرودک یکی از بهترین نام ها روی خودرویی استیشن بوده است. “تلفن متحرک؟ با وجود فضایی وسیع در پشت سر شما فضای کافی برای استفاده از تلفن متحرک را خواهید داشت.” در طول ۳۰ سال اخیر چیزهای زیادی تغییر کرده است. هوندا آکورد دیگر در بازار بریتانیا عرضه نمی‌شود و مردم هم شاسی بلندها را به استیشن‌ها ترجیح می‌دهند و تقریباً هم خبری از باجه‌های تلفن نیست.

میتسوبیشی گالانت

هیچ نشانی جذاب‌تر از نشان ۴WD4WS روی میتسوبیشی گالانت نبوده است. این خودرو را در صورتی می‌خریدید که مسیر تردد روزمره شما تداعی کننده مراحل ویژه مسابقات رالی بود. با قیمت حدود ۴۰ هزار پوندی در سال ۲۰۲۱، گالانت پرچم‌دار خودروی ارزان‌قیمتی نبوده است.

پژو ۴۰۵

“خیلی ساده! ما معتقدیم ۴۰۵ هندلینگ بهتری نسبت به تمامی خودروهای کلاس خود دارد.” شما نباید هر چیزی را که در این تبلیغ می‌خوانید باور کنید اما خب پژو نظرات خودش را داشت. ۴۰۵ احتمالاً بهترین خودرو برای رانندگان در کلاس رده میانی بود. چه تعداد از مردم کل تبلیغات ۴۰۵ در سال ۱۹۹۱ را خوانده‌اند؟ فکر نمی‌کنیم تعداد زیادی باشند و به همین خاطر است که شما هرگز تبلیغی مشابه این را نخواهید دید.

لانچیا دِدرا

شاید لانچیا ددرا برای تسخیر سرسخت‌ترین جاده‌های اروپایی تولید شده باشد اما این خودرو نتوانست در بازار بریتانیا حضوری برجسته داشته باشد. لانچیا در سال ۱۹۹۴ از بریتانیا خارج شد هرچند ددرا تا سال ۱۹۹۹ در بازار ایتالیا عرضه می‌شد. تا آن زمان تعداد ۴۱۸۰۸۴ دستگاه از ددرا تولید شده بود.

آئودی ۱۰۰

به واژه “استیت” در تبلیغ آئودی ۱۰۰ دقت کنید. این خودروساز در آن زمان هنوز از واژه “آوانت” برای خودروهای استیشن خود استفاده نمی‌کرد هرچند در نهایت ۱۰۰ استیت به A6 آوانت تبدیل شد. این یک تبلیغ هوشمندانه بوده و احتمالاً تنها زمانی است که آئودی یکی از محصولات جدید خودش را خجالتی می‌نامد.

رنو کلیو

ما می‌خواهیم شما بدون فکر کردن به یکی از فیلم‌های مشهور زمان تولید رنو کلیو به این تبلیغ نگاه کنید. کلیو جوایز متعددی کسب کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه خودروی سال اروپا اشاره کرد. این خودرو توانسته نیسان پریمرا و واکسهال کالیبرا را شکست دهد.

واکسهال/اوپل آسترا

نسل سوم آسترا در سال ۱۹۹۱ از راه رسید و بنابراین واکسهال باید تبلیغات تأثیرگذاری را برای محصول خود در نظر می‌گرفت. این خودرو چیزی بیشتر از تکامل نسل دوم بود و برخی تغییرات باعث شده بودند آسترا نسل سوم همانند خودرویی جدید جلوه کند. متوجه سپرهای مشکی شدید؟ در این ۳۰ سال چیزهای زیادی تغییر کرده است.

فورد اسکورت

عبارت “شکارچی ۱.۶i” شعار خوبی بوده اما نمی‌توانیم از اطلاق واژه شیک به روف راک این خودرو عبور کنیم! البته قالپاق‌های چرخ اسکورت کمی هوشمندانه به نظر می‌رسد…

ولوو ۹۶۰

این خودرو به خاطر بهترین تجهیزات ایمنی زمان خود تحسین شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته ۹۶۰ می‌توان به کمربند ایمنی عقب سه‌نقطه‌ای و پشت‌سری قابل تنظیم و صندلی کودک یکپارچه سفارشی در عقب اشاره کرد. یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری جدید نیز قوی‌ترین پیشرانه نصب شده در محصولات ولوو بود.

ساب ۹۰۰

“حالا برای خرید ساب توربو مجبور نیستید حقوق یک خلبان را داشته باشید.” ما این عبارت را برای ساب بکار بردیم تا بهترین ارتباط را بین تاریخچه هوانوردی ساب و این خودرو برقرار کنیم. تونی اسکات پیش از کارگردانی تاپ گان یک تبلیغ تلویزیونی مشهور را برای ساب ۹۰۰ توربو تولید کرده بود.

واکسهال/اوپل کارلتون

یک تبلیغ خودرویی دیگر بر اساس پرواز و هوانوردی که البته این بار برای واکسهال کارلتون تدارک دیده شده بود. ارتباط واضحی بین ساب و واکسهال وجود داشت چراکه جنرال موتورز دو سال قبل‌تر ۵۰ درصد سهام ساب را خریداری کرده بود. آیا مسیر پرواز را برای رسیدن به درب نمایندگی واکسهال رد کرده‌اید؟

واکسهال/اوپل کاوالیر

شما تبلیغات زیادی را که در آن یک خودروساز از خودروی رقبای کلیدی خود استفاده کرده باشد پیدا نخواهید کرد. واکسهال اما از فورد کارگوی طراحی شده توسط پاتریک له کمنت برای نمایش مزیت‌های سیستم چهار چرخ محرک در نسل سوم کاوالیر استفاده کرد. هر دو خودرو به ویژه کارگو به خوبی سن بالای خود را نشان می‌دهند.

About admin

Check Also

آشنایی با خودرو شاسی بلند K7 DCT +عکس

این روزها بازار SUV‌ها در کشور حسابی داغ شده و مشابه خودروهای سدان، این خودروها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.